Svátek má: Květoslava

Politika

Velikost textu:

Velká sláva lodi Razoni z Oděsy ve světě kšeftů pohasla

Velká sláva lodi Razoni z Oděsy ve světě kšeftů pohasla

Byla to sláva, bezmála šlo o záchranu lidstva před hladem, když s kocábkou Razoni vyplulo z Oděsy i ukrajinské  potravinové sebevědomí, píše v komentáři pro Prvnizpravy.cz František Roček.

František Roček, publicista
9. srpna 2022 - 06:20

Prý vyplula (asi) jako první loď v rámci dohody o zmírnění ruské námořní blokády. A v pondělí 8. 8. jsem se odpoledne dozvěděl, že příjemce tisíců tun rostlinného štěstí na loď Razoni, na náklad  kašle. Ať si prý náklad kapitán lodi strčí kamkoliv. Takhle dopadla slavná první dodávka?

Již 5. 8. jsem si mohl v Čechůnii přečíst, že do Turecka dorazila první zásilka obilí, která opustila Ukrajinu v rámci dohody o zmírnění ruské námořní blokády. Loď Razoni registrovaná v Sierra Leone vyplula v pondělí z přístavu Oděsa do Libanonu na základě dohody zprostředkované Tureckem a OSN. Loď byla zkontrolována členy společného koordinačního centra a nyní se očekává, že se "brzy" přesune přes Bosporskou úžinu.

Roček: Egypt stopnul ukrajinské obilí

A najednou v pondělní podvečer (8.8.) jsem si přečetl, že o zboží není zájem: „Kupující v Libanonu odmítl přijmout náklad kvůli zpoždění dodávky (více než pět měsíců). Takže nyní dodavatel nákladu hledá jiného kupce," uvedla ukrajinská diplomatická mise na Twitteru. Protože zprávu vydala Komsomoskaje pravda, proukrajinští blouznivci by to mohli brát jako pomluvu. Tak jsem se juknul na libanonské weby.

Zprávy byly na první dojem mírně chaotické. Např. titulek zněl „Obilná loď Razoni již nekotví v Tripolisu“. (www.naharnet.com/stories/en/291701-razoni-grain-ship-no-longer-docking-in-tripoli) Také v Čechůnii se psalo, že kocábka vezla obilí.

Titulek byl zcela debilní, protože loď Razoni plující pod vlajkou Sierry Leoni vezla 26 000 tun kukuřice na krmivo pro kuřata. Proč je v titulku, že jde o obilní loď?

Správně bylo uvedeno, že loď, která vyplula minulé pondělí z Oděsy, již nezakotví v severolibanonském přístavu. Podle Marine Traffic změnila v sobotu svůj status na "objednávku", což znamená, že loď čekala na někoho, kdo by koupil kukuřici. „Vše, co vím, je, že loď už sem nepřiplouvá," řekl ředitel přístavu Tripolis Ahmad Tamer.

Ve zprávě od Associated Press bylo též napsáno: „Ukrajinské velvyslanectví v Bejrútu v pondělí tweetovalo, že konečný kupec kukuřice v Libanonu odmítl přijmout náklad kvůli zpoždění dodávky nad smluvní limit a že odesílatel nyní hledá jiného kupce.“

Z toho lze vydedukovat, že mezitím zájemce o kukuřici si náklad objednal jinde. Třeba v Rusku?

Mediální zprávy jsou mnohdy neúplné až chaotické, proto nechápu proč bylo v článečku také uvedeno: „Zásilka byla zrnkem naděje pro ekonomicky otřesený malý středomořský národ, který také trpí krizí potravinové bezpečnosti.“

Proč tedy příjemce kukuřici nekoupil a neprodal ji dál a nezamlaskal si nad ziskem ze zprostředkování?

Nejedná se o první problém s ukrajinskými dodávkami. Podle agentury Reuters s odvoláním na zdroje egyptského generálního ředitelství pro dodávky zboží (GASC) tento úřad zprostil dodavatelské společnosti Nibulon a Inerco Trade jejich smluvních závazků. Podle agentury egyptské úřady v prosinci 2021 nakoupily obilí za cenu 346 až 360 dolarů za tunu, ale Ukrajina obilí nedodala. Lze očekávat, že chybějící pšenici pokryjí dodávky z Ruska.

Podle některých mediálníků svět je zoufalý z toho, že zásoby potenciálního papání leží kdesi na Ukrajině, a přitom někteří ze zákazníků vzkazují na začátku obnoveného obchodování se zemědělskými komoditami, ať si Ukrajinci strčí objednané zboží za klobouk?

Holt svět je složitější, než se zdá.
.

(rp,prvnizpravy.cz,foto:arch.)



Koho byste zvolili za prezidenta České republiky?